Maken van educatieve CD-ROM

(januari tot midden april)


  • Elke leerling van 6IW werkte zijn individuele geïntegreerde proef uit tot een webpagina in een word-document.
  • Als deelopdracht voor Aardrijkskunde/Seminarie zocht de leerling praktische tips rond
    de verschillende thema’s.
  • De leerlingen van 5IW werkten ieder nog twee thema’s uit tot een webpagina in een word-document.
  • Jonas (6IW) tekende het plan van de ecowijk en programmeerde het geheel zodat de gebruiker kan navigeren over het plan. Hij doet dit volgens de gemaakte afspraken, maar mag zijn eigen creativiteit de vrije loop laten.
  • Kevin (6IW) zette het de word-documenten om in htlm-bestanden en programmeert de navigatie met een werkbalk binnen deze htlm-bestanden.
  • De 5 andere leerlingen van 6IW werkten ieder nog twee thema’s uit tot een webpagina in een word-document.

(Bron: GTIL – Wim Van Buggenhout)

  • Om de CD-ROM attractief te maken hebben de leerlingen van 5IW een interview afgenomen met een aantal leerlingen die in het schooljaar 2004-2005 onze Technisch Ecologische Kringlooptuin hebben aangelegd. Het interview werd voorbereid in de lessen Nederlands en zal uitgevoerd worden op 31 maart 2007 , jawel de eerste dag van de paasvakantie. Van verantwoordelijkheidszin gesproken.
  • Marijn (6IW) filmt alle interviews en bewerkt ze zodanig dat ze op de CD-ROM kunnen geplaatst worden.
  • De leerkracht Aardrijkskunde werkte de documenten uit voor het leerkrachtengedeelte (atmosfeer, broeikaseffect, opdrachten). De leerlingen deden hiervoor het nodige scanwerk. Het lay-outwerk voor het word-document en de powerpointvoorstellingen werden door de leerlingen gemaakt.

(Bron: GTIL – Wim Van Buggenhout)

  • De leerkracht Aardrijkskunde (Wim Van Buggenhout) controleerde alle word-documenten op inhoud, de leerkracht Nederlands (Joren Dermaut) op taal. Na deze controle kan het document omgezet worden in
    htlm-bestanden.
  • Dit omzetten duurde langer dan voorzien en daarom legt Kevin op 22 maart 2007 de manier van werken uit aan Yari en Marijn (6IW) en Thomas (5IW). Deze leerlingen kunnen Kevin helpen, terwijl de rest van de leerlingen andere opdrachten uitvoeren.
  • Alle word-documenten (webpagina’s) moeten klaar zijn voor de paasvakantie zodat ze tijdens de paasvakantie kunnen omgezet worden in de html-bestanden en het geheel aan elkaar kan gekoppeld worden.
  • De eerste week na de paasvakantie dient de CD-ROM getest te worden op fouten en onvolmaaktheden.
  • De CD-ROM moet klaar zijn eind april.

(Bron: GTIL – Wim Van Buggenhout)