Palmares

Prijs Ondernemende School 2007


Wie durft die wint! Op 30 mei 2007 kregen we de titel ‘UNIZO Laureaat Ondernemende School 2007’ en de bijhorende geldprijs van 3.000 euro. Het thema in 2007 was: ‘Wie durft, die wint!’.

De UNIZO Prijs wil leerkrachten in heel Vlaanderen ertoe aanzetten met concrete projecten de ondernemingszin van kleuters, leerlingen en studenten te stimuleren. De wedstrijd kadert in het UNIZO-actieplan “Onderwijs & Ondernemen”. UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt reikte de prijzen uit aan de leerlingen op de slotmanifestatie in de Antwerpse Zoo, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de 107 andere deelnemende projecten aan de wedstrijd. Hij beklemtoonde de noodzaak jonge mensen al in de lagere school ondernemingszin en ondernemerschap bij te brengen.

UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, organiseert het evenement al voor de vijfde keer, in samenwerking met CERA, het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs van de K.U.Leuven, Flanders DC, TMF en met de steun van de Vlaamse overheid.
Unizo en partners

Massale opkost in de Darwinzaal van de Zoo te antwerpen  - UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt - ere-gedelegeerd bestuurder van CERA Rik baron Donckels

Een vakjury van vertegenwoordigers uit de onderwijs- en ondernemerswereld selecteerde uit meer dan 100 deel-
nemende scholen drie laureaten: één basisschool, één secundaire school en één school uit het hoger onderwijs. Volgens een onafhankelijke jury legden de leerlingen van deze drie klassen in hun project het meeste ondernemings-
zin, creativiteit, continuïteit en inspiratie voor de rest van de school. De concurrentie voor deze wedstrijd was niet van de poes. Maar liefst 49 secundaire scholen waagden zich aan deze gedurfde onderneming. Op basis van een projectdossier (omschrijven en beantwoorden van een aantal vragen door de leerkracht/coach) werd ons project geselecteerd. Op 8 mei was dan de grote confrontatie met de jury van Unizo:
  • Jonas Svensson stelde het project voor in een notendop via een powerpoint-presentatie
  • Kevin Vertongen schetste de inhoud en de structuur van de website in grote lijnen
  • Marijn De Bont stelde onze ecowijk voor via een powerpoint-presentatie Tenslotte vuurde de jury diverse vragen af op de leerlingen en ze beantwoorden die met brio.
De jury zei na afloop dat we heel professioneel werk hadden geleverd en dat een bedrijf die deze leerlingen in dienst neemt een gouden werknemer binnen haalt. We werden dan ook genomineerd, samen met 3 andere secundaire scholen. En op 30 mei viel dan uiteindelijk de beslissing: titel ‘UNIZO Laureaat Ondernemende School 2007’ kwam in onze handen.

Interview op het podium In ontvangst nemen van de prijs

Onze stand in de elisabethzaal in de zoo van antwepen Het gehele team, de directeur, Karel van Eetveld, ...


Een vakjury van vertegenwoordigers uit de onderwijs- en ondernemerswereld prijsde ons project voor volgende troeven:
  • De samenwerking tussen de leerkracht en de leerlingen onderling liep perfect. Iedere leerling nam zijn taak in het geheel plichtsbewust op. De leerkracht heeft zijn leerlingen volledig vrij gelaten.
  • Het project gaat verder dan enkel de opbouw van een website. Verschillende elementen zitten in het project verweven. Op de website vind je een virtuele ecologische woonwijk en kringlooptuin, een speelbos,….Er is een veelheid aan achtergrondinformatie, een overzicht van de bezoeken die de leerlingen hebben afgelegd ter voorbereiding, foto’s, filmpjes, advies,…
  • Het project is zeer professioneel opgezet: de leerlingen hebben zelf contact opgenomen met brouwerijen, gemeentebesturen,….
  • De inzet van de leerlingen was zeer groot. Zij hebben de website volledig zelf ontworpen en geschreven.
  • Vakoverschrijdend karakter (technische vakken zoals elektriciteit/elektronica, fysica, chemie, Nederlands, aardrijkskunde, toegepaste informatica,…)
  • Krachtig voorbeeld van competentiegericht leren. Niet alleen technische vaardigheden worden ontwikkeld, ook ondernemerscompetenties (zoals creativiteit en zelfsturing) en sociaal-communicatieve vaardigheden worden gestimuleerd. De kennis blijft geen theorie op papier, maar de leerlingen realiseren er iets concreets mee.
  • Een verademing om te zien hoe enthousiaste leerlingen zich vastbijten in dit project.
  • Dit project toont aan dat ondernemend zijn niet hetzelfde is als winst maken.
  • Grote realiteitswaarde van het project: de inhoud behoort tot hun curriculum. Dit zal hen helpen in verdere studies.
  • De maatschappelijke meerwaarde van het project: in het kader van klimaatsverandering, duurzame ontwikkeling en energiebewust wonen een website creëren. Deze website maakt iedere bezoeker milieubewuster. Hierin slagen ze in hun opzet. Bovendien is deze website voor iedereen toegankelijk.

Kevin geeft een woordje uitleg aan onze jonge surfers Jonge surfertjes op onze website


Dat de website voor iedereen toegankelijk is werd op de receptie al direct duidelijk. Enkele jonge surfertjes gingen enthousiast opzoek naar antwoorden op de vraagjes. Zo vonden vrij snel goede antwoorden en we belonden ze dan ook met een biologisch afbreekbare balpen.

Persfoto van heel het team



1/3 - 2/3 - 3/3